Minecraft i klasse 9A – erfaringer: del 1

Minecraft banner

I desember 2012 brukte jeg Minecraft som læringsverktøy i klasse 9A ved Ringstabekk skole for første gang. Jeg har i lengre tid fulgt med på hvordan lærere i andre land har gjort dette, og jeg hadde derfor noen erfaringer å bygge på. Elevene var heller ikke fremmed for dataspill i undervisningen. For nøyaktig et år siden ble klassen min også den første til å bruke Microsoft KODU i norsk og matematikk – et prosjekt som senere ble til KODU – cup, pilotert i Kongsberg.

Ringstabekk skole er et åpent landskap med lange tradisjoner for samarbeid på team, hvor de praktisk-estetiske fagene er organisert i soner – det vil si at elevene har fagene musikk, kunst &håndverk og mat&helse konsentrert i bolker på fem- seks uker, eller perioder, seks i året. En slik organisering gjør det mulig å gjennomføre intensive, tverrfaglige og produktorienterte læringsopplegg – hvis man gidder.

Hva trenger man for å gjøre dette? Dette kommer helt an på hvilke rammer man opererer innenfor, og størrelsen på lærerens mentale handlingsrom. For en lærer som jobber i team slik vi gjør på Ringstabekk, er det også viktig å få med seg minst en lærer til, og aller helst hele teamet. En alenepraktiserende lærer slipper å markedsføre nye verktøy og opplegg for kolleger. slik jeg måtte gjøre, men samtidig går man glipp av mange gode innspill, støtte og kos om man er alenepraktikant. I dette prosjektet fant jeg en god alliert i kunst og håndverkslæreren Birthe Duesund Nilsen, som også har en blogg du bør ta en titt på. Birthe avsluttet sine studier i design, arkitektur og kommunikasjon ved HIOA i desember – og Minecraftprosjektet ble en naturlig del av hennes eksamensoppgave. Selv om hun på grunn av dette ikke var tilstede under gjennomføringen av prosjektet, var hennes bidrag viktig for å gi oppgaven et solid faglig innhold.

Faglærere i kunst og håndverk er de flotteste lærerne man kan samarbeide med. Ikke nødvendigvis fordi de går med rare klær og lukter godt, men fordi de har en fagtradisjon og tankesett som fortsatt ikke er påvirket av vår tids pragmatiske mål-middelretorikk, som har spredd seg som et virus i norsk skole de siste ti årene. K&H- lærere (i alle fall de jeg har kjent) fokuserer først på produkt og elevforutsetninger – før de tenker på læreplanmål, vurdering og lærestoff. En slik didaktisk tilnærming åpner for innovasjon og kreativitet. (Flotte ord, ikke sant?)

Minecraft er et spill med ufattelig mange muligheter – jeg tenker til og med på mulighetene for å bruke Minecraft som en digital læringsplatform – jeg skal skrive mer om dette senere. Jeg skal innrømme at til tross for lang erfaring med bruk av spill i undervisningen, så visste jeg ikke så mye om dette merkelige, litt primitive klossespillet for et år siden. Man kunne se elevene spille det på bibliotekets maskiner, og undre seg over hvordan de fikk til det – for kommunen har jo sperret alt som har å gjøre med spill og gaming. Rart, tenkte jeg – helt til jeg skjønte at spillet ikke krever en fullstendig installasjon. Man kan til og med spille det i nettleseren. Kjøper man spillet, kan man altså spille det hvor som helst, både hjemme og på skolen, på hvilken som helst PC. Minecraft er et program som kjører veldig lett, og det gjorde at jeg følte meg rimelig trygg på at skolens sentraliserte (og rimelig elendige) dataløsning ikke skulle sabotere alt denne gangen. Likevel skal jeg innrømme at jeg ikke på noe tidspunkt var hundre prosent sikker. Jeg har ofte erfart at nye IKT- opplegg har gått i vasken (eller dit kommunen sparker). Men – skal man få til noe nytt, må man ta sjanser – det er en del av gamet. Man får ikke mer moro enn det en lager til selv, det vet i alle fall de som kommer fra bygda!

Hvordan får man så i gang et prosjekt med et dataspill man selv ikke kjenner til? Jeg kunne sikkert sette meg ned, spille spillet selv og lese wikipediaer og tutorials på nettet, men det hadde tatt mye tid, som jeg ikke har. Løsningen er enhver IKT- pedagogs aller viktigste ressurs: elevene. Hvorfor skal læreren selv bruke all sin tid på å mestre noe, når femten elever allerede har tusenvis av timer bak seg på utallige utenlandske servere? Elevenes kompetanse og forutsetninger er sentrale, og de beste elevene, de såkalte «superbrukerne» har vært mine viktigste hjelpere. Lærere som fortsatt prøver å være i rollen som den ufeilbarlige, faglige autoriteten i klasserommet, vil ikke lykkes med å få i gang et IKT- prosjekt som møter elevene på deres vilkår. Det finnes mye kvalitativ forskning som bekrefter dette.

Hvem er så disse «superbrukerne»? I mange tilfeller snakker vi om gutter – ja, unge menn som bruker mye tid på datamaskiner. Dette er mennesker som fortsatt ikke har funnet sin plass i en skole som til tider er teknologifiendtlig og håpløst utdatert. Noen ganger er det elever som skolen har gitt opp, kanskje de til og med har fått diagnoser som «ADHD» (les: slem gutt syndrom), Aspergers, lese- og skrivevansker (ofte motivasjonsrelatert), og andre former for sykeliggjøring – som regel fordi de ikke passer inn i den trange, gammeldagse rammen som man har stappet dem inn i. Å slippe en slik superbruker løs i et IKT- prosjekt er det nærmeste en lærer kan komme magi. De blomstrer opp, leser og skriver uten stans (både på norsk og engelsk), blir respektert av medelever – og viktigst av alt: de lærer oss hvordan de selv lærer. Det er mye å lære av dataspill som Minecraft, men det er kanskje noe man ikke skjønner før man har sett det med egne øyne. La elevene vise vei, det er latterlig enkelt når en først blir vant til det.

Til slutt vil jeg oppsummere dette blogginnlegget. For å bake en Minecraft- kake trenger du:

  • Støtte fra kolleger og skoleleder
  • Samarbeid med en kollega (hvis du ikke er alenepraktikant)
  • Faglig innhold (etter læreplanene, så klart)
  • Datamaskiner (og et system som funkar, funkar inte)
  • Superbrukere
  • Mot

Neste innlegg skal handle om dynamitt og flygende elever, følg med!

About Imsen

Imsen
Entrepreneur, lecturer, musician, historian, gamer, geek, father to four, EU CodeWeek ambassador

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top