Minecraft i 1814

2. klasse Gamlegrendåsen i sving

Hvordan så Eidsvoll ut i 1814? Hvis du hadde levd på den tiden, hvordan hadde du sett ut, og hvordan hadde hjemmet ditt vært? Hva med å lage Norges grunnlov om igjen? Andre- og tredjeklassinger ved Berg og Gamlegrendåsen i Kongsberg prøvde å finne ut alt dette i Minecraft, verdens største digitale sandkasse. Lærerne Einar og Jorunn fikk også anledning til å prøve for første gang, og fikk en god innføring i spill som metode og verktøy.

Minecraft handler ikke bare om å bygge. PedSmias Minecraftprosjekt er som regel orientert rundt andre faglige aktiviteter enn selve byggingen, som for eksempel å skrive, samhandle, regne ut – alt det som noen liker å kalle grunnleggende ferdigheter. Likevel finnes det ikke noe prosjekt med Minecraft uten at elevene bygger noe; for å bygge er å tenke, planlegge, strukturere – og ikke minst: eie noe selv i en annen virkelighet og leve seg inn i en felles historie.

Elever i gang med taket på Eidsvollsbygningen

Elever i gang med å bygge taket på Eidsvollsbygningen

Ledelsen ved begge skolene støttet god opp om gjennomføringen, og elevene fikk en hel uke til å bygge sitt eget Minecraftunivers. Ulikt de fleste andre Minecraftprosjekt, var alle elevene inne på samme server, og samarbeidet som avatarer i samme verden. Dette åpnet for nye samarbeids- og uttrykksformer, slik vi også opplevde i samarbeidsprosjektet med Skottland i 2013.

Det er ingen enkel oppgave å få elever inn i samme digitale verden, særlig når de tekniske rammene i kommunen er designet for å forhindre akkurat dette. Teknisk ble dette prosjektet annerledes enn PedSmias tidligere prosjekter, for ingen alvorlige tekniske problemer oppsto i løpet av de to ukene prosjektet pågikk. Dette skyldes i stor grad at vi satset på å bruke et eget kablet nettverk, isolert fra kommunens nettverk og proxyservere.

Minecraft kan brukes til så mangt, og det er ufattelig gøy. Når man i tillegg får jobbe sammen med skolearbeid på denne måten, er elevene så motiverte at det er vanskelig å få hendene vekk fra tastaturet og komme seg ut når det er friminutt. Elevene ble ledet fra oppgave til oppgave, som var nøye planlagt og definert på forhånd – og til slutt ble de sluppet løs på det store prosjektet, som gikk ut på å bygge Eidsvollsbygningen og gjennomføre en grunnlovsprosess. Deretter ble de enige om en grunnlov, som også fungerer som klasselov.

WIN_20140206_093728

About Imsen

Imsen
Musician, teacher, historian, gamer, commie, father to four, entrepreneur and EU CodeWeek ambassador

2 comments

  1. Halla dette var et kult bygg, kan dere legge det ut på nettet?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top