Pokalen tilbake til Kongsberg

Finale2015b

Så er den tredje KoduKøpp– finalen over, og juryen fikk slett ingen lett jobb denne gangen, heller. Å dømme i en konkurranse om spilldesign er litt det samme som å bestemme om en bok eller et kunstverk er bedre enn et annet – det er en svært subjektiv affære. Etter mye diskusjon blant jurymedlemmene, trakk elevene fra Tislegård ungdomsskole det lengste strået nok en gang, og hentet tilbake vandrepokalen som hadde vært på «besøk» i Bærum etter finalen i mai 2014. Bergen kommune var vertskap for årets vakreste skoleeventyr, og byen var representert med to finalelag.

Juryen besto av Bjørnar Hovemoen fra Microsoft, Herdis Moldøen fra Folkebiblioteket i Bergen og Lær Kidsa Koding, Stine Moltubakk fra Spillpikene, Aleksander Husøy fra Nordahl Grieg VGS, og Kodulærer Roger Stjernberg fra Bergen kommune. Dette var en habil gjeng, som tok seg god tid til å prøve ut alle spillene i en rolig atmosfære. Etter å ha installert KODU, kan lesere av denne bloggen selv prøve ut finalespillene.

Finalen ble rolig og avslappet. For noen ble den kanskje litt i overkant avslappet, da enkelte tilreisende deltakere hadde stått opp klokka halv fem for å rekke flyet til Bergen. Deltakerne fikk flott oppvartning av vertskapet ved Skranevatnet skole, som hadde et flott kultursenter med et stort auditorium. Her kunne deltakerne presentere sine spill på et romslig galleri, samtidig som man kunne ha aktiviteter i salen.

Vinnerspillene var som følger:

KoduMaster

Kodu Master – hovedprisen, gikk til Tislegård ungdomsskole med spillet «Kodu Quest», et spill med en fengende historie, god bruk av flerspillermulighetene og en flott verden. Juryen kunne i grunnen ikke se at KODU hadde blitt brukt på lignende måte tidligere.

KoduNarr

Kodu Narr – beste elektroniske fortelling, gikk til Skjetten skole i Skedsmo med spillet «Bossenes rike». Dette spillet hadde lange ferdigprogrammerte filmsekvenser, god bruk av lys og lyd – og avanserte dialoger. Spillet minnet om Sierras «Kings Quest»- spill fra 80- tallet.

KoduNerd

Kodu Nerd – spillet som anvender programmeringen best, gikk til Skavanger skole i Kongsberg med spillet «Evil Mushroom» – hvor elevene hadde funnet spissfindige løsninger med bruk av level- funksjoner. Mange timer lå bak dette arbeidet.

KoduBuilder

Kodu Builder – spillet som hadde den beste utformingen av verden, gikk til Åssiden skole i Drammen med spillet «Silly burglar». Dette spillet vant en pris på grunn av den totale spillopplevelsen og den gode humoren. Der mange lager skytespill, hadde denne gruppen lagd et «snikespill», inspirert av spill som «Skyrim» og «Thief».

About Imsen

Imsen
Entrepreneur, lecturer, musician, historian, gamer, geek, father to four, EU CodeWeek ambassador

One comment

  1. Pingback: Spillpikene.no

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top