PedSmia på SpillExpo

WP_20141108_001

Forrige helg gikk årets SpillExpo av stabelen. Over tjue tusen besøkende fikk oppleve de siste lanseringene på de ulike plattformene, flotte presentasjoner og aktiviteter, konserter, konkurranser og cosplay. Enhver som har deltatt på gamer-events som dette, vet at det ikke er unormalt å omgås stormtroppere og alver i ulike former og farger. For oss var dette en ny og fargerik erfaring, som begynte på en sandskuter fra Star- Wars, i et andpustent intervju på TV2s «God morgen Norge».

Fagforeningen Tekna hadde gitt oss 50 m2 standplass, midt mellom Xbox og Playstation. En utrolig generøs gave, som vi virkelig setter pris på – og Tekna framstår dermed som en sterk tilhenger av progressiv pedagogikk. Kodeklubben holdt kurs på nabomessen Kids Expo, og fikk mye besøk fra nyskjerrige barn og voksne. Som vanlig hjalp vi hverandre med å vise fram hva den norske kodebevegelsen kan by på.

Siden vi ikke hadde noe budsjett til å lage den standen vi ønsket oss, måtte vi improvisere – og vi fikk hjelp fra Microsofts Xbox- team og Philips. Vi satte opp et leirbål, som på grunn av brannforskrifter ikke ble tent, og rundt dette bålet slengte vi en hel del puffer, puter og tepper. Langs veggene hadde vi skjermer, PC-er og konsoller – hvor besøkende kunne prøve ut project Spark, Kodu og Minecraft. Minecraft var for øvrig det mest populære blant messens yngre deltakere, men PedSmias stand var det eneste stedet hvor det var mulig å spille det. Derfor hadde vi svært stor pågang av skolelever i aldersgruppen åtte til tolv år, og med dem fulgte også interesserte foreldre.

Spillexpo er i stor grad en presentasjonsarena for sport- og skytespill, og de store kommersielle titlene var overrepresentert. Noen har kanskje lagt merke til at reklame for dataspill har dukket opp både på TV og i det offentlige rom, noe som gjenspeiler at dataspill i dag er verdens største underholdningsindustri, større enn både musikk og film. Dette merket man på messens størrelse og lydnivå, som med fordel kunne ha vært lavere.

Dataspill som sjanger er såpass mangfoldig, at mye av det knapt kan kalles spill. Likevel kom ikke denne variasjonen til uttrykk på messen. Det er fortsatt slik at de kommersielle kreftene viser muskler med store titler som er rettet mot menn over tredve år. Her er det småjenter med store pupper som peker oppover, overdimensjonerte monstre med bolemuskler, store automatvåpen og transformers- roboter. Spillsjangre fra Japan, Sør-Korea eller varianter som appellerer til gutter, jenter og voksne damer, var nesten ikke å se. Kanskje man burde arrangere en egen norsk messe for Indie- spill, slik at man kan få vist fram hva spill kan være på sitt aller beste?

SpillExpo framstår likevel som et fargerikt og underholdene arrangement. Folkehøyskolene som deltok, satte et tydelig preg på messen med sine fargerike og eventyrlystne studenter. Vår improviserte stand ble veldig avslappende og hyggelig, og vi hadde mange interesserte foreldre og barn på besøk. Vi ser fram til å delta til neste år også.

WP_20141108_004

About Imsen

Imsen
Entrepreneur, lecturer, musician, historian, gamer, geek, father to four, EU CodeWeek ambassador

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top