Politikere for koding

V__825E

Dagen etter at Arbeiderpartiets byrådslederkandidat Raymond Johansen presenterte sitt programmeringsløfte for Oslos fjerdeklassinger,  var det kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksens tur til å vise sin støtte til kodebevegelsen. Under et besøk på Observatoriet fikk han en innføring i Lego Mindstorm, som et eksempel på hva Oslo kommune tilbyr i sin sommerskole. Da kunnskapsministeren spurte elevene om koding burde inn i skolen, svarte alle begeistret «JA!» Konstituert skolebyråd Kristin Vinje støtter APs utspill. De siste dagers hendelser må sies å være et gjennombrudd for verdinettverket Lær Kidsa Koding.

Programmering i skolen er slett ingen hype eller noe «nytt» som noen ønsker å trykke inn i skolen. Tvert imot er det noe skolen begynte å gjøre allerede på 80- tallet, men programmering som faglig aktivitet forsvant sporløst på 90- tallet. Økonomiske nedgangstider i Europa og USA har fått politikere til å feste blikket på skolen og næringslivets behov for framtidsrettet kompetanse. Politikere i andre land har allerede skåret politiske mål ved å ta programmering inn i sine læreplaner, blant annet David Cameron i Storbritannia og Alexander Stubb i Finland. Nettverket CodeWeek EU rapporterer at programmering gjør comeback i de fleste lands læreplaner, også i Afrika.

Hvorfor har ikke norske politikere fattet poenget før nå? Det er flere grunner til det. For kun et år siden var det helt uhørt å foreslå koding i skolen, men etter Ludvigsenutvalgets sluttrapport har man også et nasjonalt faglig grunnlag for å hevde at barn skal lære å programmere. Mange har også begynt å innse at vi ikke kan bygge framtida på oljeinntekter, og at den oljesmurte gullalderen går mot slutten. Enkelte forskere og politikere har i tillegg vært svært enøyde, og kun ønsket seg det som kan telles og måles. «Assessment&Accountability», som har dominert norsk skoleutvikling de siste ti årene, har ført med seg et ensidig fokus på lesing, skriving og regning. Norske politikere har et skrikende behov for å presentere nye tanker om skole, og nå er det valgkamp.

Programmering i skolen har ingenting å gjøre med diskusjonen om teknologi er bra eller ikke. I Storbritannia har de valgt å kalle faget «Computing», nettopp for å unngå assiosasjoner til tjukke og venneløse tenåringer på gutterommet. Computing er også et videre begrep som inkluderer alle former for problemløsning og praktisk matematikk. Engelske skolebarn begynner med dette allerede i barnehagen, og helt fram til mellomtrinnet skjer programmeringen som regel uten at datamaskiner er involvert. Hvordan det går til, kan man lese om på en av de mange ressurssidene til organisasjonen Computing at School, i dette tilfellet «CAS unplugged».

I grunnen handler koding om å utforske, beherske og leke med teknologien og våre omgivelser. Det handler om å se fargene i matematikken, slik forsker og formidler Roger Antonsen gjør hos NRK skole. Kontroll av våre digitale omgivelser er den beste måten å sikre demokratisk deltakelse og folkemakt for framtida. Det er det ingen grunn til at ikke hele det politiske spekteret burde kunne slutte opp om denne saken, det være seg FrP (som jo har ordet framskritt i seg), Rødt (ta kontroll over produksjonsmidlene), SV (ikke bare frukt), Senterpartiet (arbeidsplasser på bygda), Venstre (innovasjon og små bedrifter), AP eller Høyre.

Arbeiderpartiets utspill og Høyres svar lover godt for norsk skole – men det er langt igjen, og mye terreng skal tilbakelegges for å sikre at skolene får den nødvendige kompetansen. Norske lærere og lærerutdanninger er i dag ikke i stand til å møte en slik utfordring alene. Mens vi venter på at politikerne skal gjøre som sine utenlandske kolleger, vokser den norske kodebevegelsen jevnt og trutt. Her er det nok av ildsjeler, elever, foreldre og private aktører som kan hjelpe til. Det eneste politikerne må gjøre, er å klippe snora.

About Imsen

Imsen
Entrepreneur, lecturer, musician, historian, gamer, geek, father to four, EU CodeWeek ambassador

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top