PedSmia i endring

PS

«Nytt innhold i skolen», er vårt slagord. For å få mer av dette, ser vi oss nødt til å trekke et tydelig skille mellom drift, nettverk og politikk. PedSmia går fra å være et lærerkollektiv og konsulentbedrift til å bli et rent FoU- miljø med adresse i Forskningsparken. Styrets leder skal være redaktør for innholdet på hjemmesiden.»

 

 

Tre år er gått siden PedSmia ble stiftet, og mye har skjedd i løpet av denne tiden. Vi i PedSmia er stolte av å ha vært en avant- garde innen skoleutvikling og teknologi, og vi var blant de aller første som så verdien av dataspill og programmering i klasserommet. Siden den gang har mange kommet til, og vi ble fort en del av den internasjonale tjueførste århundre- bevegelsen. Vi har jobbet dag og natt, ofte uten søvn eller betaling, og selv om vi har brent oss ut til tider, har vi fått erfaringer og bekjentskaper som de fleste vil misunne oss.

Det største vendepunktet for oss kom med dannelsen av Lær Kidsa Koding for to år siden, og selv om vi var med fra starten og bidro i dette nettverket, var det flere momenter med LKKs verdigrunnlag som ikke samsvarte med vårt. Iblant opplevde vi habilitetsproblemer – som var særlig forbundet med vårt samarbeid med Microsoft. Dette har ført til at LKK i grunnen har bygd to ulike nettverk, et som har vært under PedSmias banner, og et under LKK. Ofte møter man de samme menneskene i begge sammenhengene.

Det har ingen hensikt lenger å bygge to ulike nettverk, og PedSmia vil heretter jobbe for å smelte sammen disse to. Øystein skal i en overgangsperiode samarbeide med koordinatoren av LKKs lærernettverk , Carl Andreas Myrland, for å sørge for at vi drar i samme retning. Dette kan også innebære at LKK får et nytt verdisett i forhold til utdanning, som igjen kan føre til at vi får et eget rammeverk for pedagoger som ønsker en framtidsrettet, praktisk og relevant skole. Politikerne har ennå ikke våknet, men nå er vi blitt mange som står og varmer opp på startstreken!

Vi skylder Microsoft mye, for uten finansiering til KoduKøpp og andre prosjekter hadde vi ikke hatt veldig mange resultater å vise til. Vi har fått rom til å jobbe systematisk med skoleutvikling over tid, og selv om det kan være frustrerende når man ikke ser umiddelbar virkning av det man driver med, er det desto mer tilfredsstillende når ny klasseromspraksis blir til – etter noen år. De som trodde på oss og slapp oss inn, til tross for vår radikale framtoning, skylder vi også en stor takk. Ledelsen i Kongsberg kommune har vært spesielt vågal og framsynt, og det er ikke tilfeldig at flere pedsmeder i dag kommer fra denne kommunen.

Det er ikke å stikke under en stol at PedSmia har prøvd å være mer enn det kunne bli. Vi har vært en underlig blanding av konsulentfirma, fagforening, lobbyister, bloggkollektiv og FoU- miljø, og mange har hatt problemer med å vite hvor vi hører hjemme. I grunnen det vår frustrasjon over ikke å få lov til å gjøre en god jobb som lærere på «innsiden», som har ført oss ut og opp – til vi til slutt møtte oss sjøl i døra som innleide konsulenter. Behovet for finansiering har over tid tvunget oss til å dempe noe av idealismen, som igjen har gått ut over entusiasmen.

En ideell tenketank og et lærerkollektiv bør enten ha offentlig støtte eller ingen støtte i det hele tatt. Troverdighet er alt for oss, men vi er blitt en del av et kommersielt supportsystem rundt skolen som til tider ligner på en akademisk versjon av byggebransjen. Her er det mye penger å tjene, og mange sitter inne i boblene sine og rir sine tekniske eller akademiske kjepphester. Få er interessert i å snakke om de store linjene, og hvordan vi kan modernisere skole. Forstyrrelser på eteren har til tider forstyrret og forvrengt budskapet vårt.

Etter at PedSmia flyttet inn i Forskningsparken, har Øystein som prosjektleder for KoduKøpp slått seg sammen med andre og bygget firmaet Digitalpedagogene. PedSmias kurskonsepter og prosjekter inngår fra nå av i dette selskapet, som dermed får en kursportefølje som inneholder det meste av programmering og dataspill. Det gjenstår å se om noen er interessert i å kjøpe disse prosjektene, som kun de færreste og mest dristige har latt seg begeistre av!

Uten formelt nettverk og drift består PedSmia for øyeblikket ikke av mer enn et navn, en logo, en hjemmeside – og en daglig leder som fortsatt brenner for saken. Selskapsform og en eventuell driftsavvikling må PedSmias eiere ta stilling til, men uansett hva som skjer, kommer både navnet og bloggen til å gjøre seg gjeldende i sosiale medier. Det vil fortsatt være behov for ei PedSmie, men det blir lettere å nå våre «mål» når politikk, drift og nettverk skiller lag. På denne måten kan vi lettere bidra til skoleutvikling nedenfra.

About Imsen

Imsen
Entrepreneur, lecturer, musician, historian, gamer, geek, father to four, EU CodeWeek ambassador

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top