Første teachmeet i Oslo

1653421_659756797467287_2323421193800974702_n Hovedstadens første teachmeet fant sted tidlig i januar. Førti lærere, entusiaster og noen fra startupmiljøet hadde funnet veien til Forskningsparken på Blindern. Arrangementet ble også strømmet direkte på nett, hvor det ble fulgt av enda flere. Opptak er også tilgjengelig på nett. Dette er en del av en strategi for å få lærere, forskningsmiljø og utviklere sammen i en ed-techklynge – og en fin begynnelse på det nye året.

En teaechmeet er en god anledning for å møte andre lærere, dele god pedagogisk praksis, få oppdateringer om teknologi – se andre og bli sett av andre. Det er mange gode ideer og mye anvendelig teknologi der ute, men innholdet i skolen endres ikke automatisk. Entusiaster og profesjonelle trenger hjelp og motivasjon for å fortsette det gode arbeidet, og siden avstandene i Norge er ekstreme, er det ikke ofte man møtes.

Teachmeet i Forskningsparken er et initativ fra Digitalpedagogene, som er Norges svar på CAS og lignende private selskap i andre land, som leverer kurs og innhold til den offentlige skolen. Lærerutdanningene ser ut til å sakke kraftig akterut i forhold til innovasjon og utvikling, noe som gjør det nødvendig for kommuner å hente inn kunnskap fra private leverandører.

Det er viktig å skape en arena for skoleutvikling og IKT i Osloregionen. Hvert år reiser et stort antall skolefolk fra Østlandet til BETT. Der får de faglig påfyll, men først og fremst reiser de for å møte andre nordmenn med interesse for skole og teknologi. Noen er der for å selge, andre for å bygge nettverk, noen er der kun av sosiale grunner – men til syvende og sist er de alle del av en bevegelse som kan enes om en ting: Det er et akutt behov for å endre innholdet i norsk skole, og IKT spiller sannsynligvis en viktig rolle i denne prosessen. Framveksten av frivillige nettverk som Lær Kidsa Koding er også tydelige tegn i tiden.

Professor og utvalgsleder Sten Ludvigsen åpnet med en introduksjon om framtidas skole. Utvalget hans leverer sin innstilling til Kunnskapsdepartementet i juni, hvor han kommer med en del anbefalinger om veien videre for skolen. Her er det verdt å nevne noen stikkord, som tverrfaglighet, problembasert læring, selvregulering og samhandling – med andre ord, alt som assosieres med tjueførste århundrets ferdigheter og kodebevegelsen. Men det er ingen vits i å vente på lærerplanprosessene, hevdet Ludvigsen. Det er ingenting i de eksisterende lærerplaner som setter grenser for hva man kan gjøre, så det er bare å begynne.

Norsk skole har tradisjon for å være utviklingsorientert og relativt elevsentrert, men de siste ti årene har vært en jammerdal. Gammeldagse styringsideologier og «teach to test» har sementert innholdet i skolen, noe som har tvunget lærerne til å ta ansvaret for utviklingen selv. Den uklare ansvarsdelegeringen til kommunalt nivå har ført til mange merkelige investeringer i teknologi, lærerplankaos og økte forskjeller. Denne systemsvikten var i all hovedsak årsaken til fjorårets lærerstreik, og det er fortsatt store sår i forholdet mellom lærerne og de såkalte «skoleeiere» som må helbredes før vi kan gå videre.

Et teachmeet må være uformelt, informativt og underholdende, men ingen forventer at noen skal være professor i pedagogikk og standup-komiker på en gang. Presentasjonene var gode, og innholdet var variert og godt. Dataspill i skolen, Arduino og mikrokontrollere, iPad i musikkfaget, Minecraft i barnehagen og hvordan bruke fan-art som metode, var noe av det som de oppmøtte lærte mer om.

Dette var hovedstadens første teachmeet, og det blir nok ikke det siste. Tradisjoner skapes av at man gjentar noe mange nok ganger, og så snart flere ildsjeler i skolen får øynene opp for denne typen minikonferanse.

Denne artikkelen er også publisert i det engelske tidsskriftet ICT in practice.

About Imsen

Imsen
Entrepreneur, lecturer, musician, historian, gamer, geek, father to four, EU CodeWeek ambassador

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top